Отказване от линкове: Ръководство за Disavow Tool

SEO

Значимостта на инструмента на Google за отказ от връзки

Стартирал на 16 октомври 2012 г., инструментът Disavow Tool на Google продължава да бъде обект на дебати и спекулации сред уеб администраторите. С наближаването на единадесетата годишнина от създаването на инструмента продължават да съществуват въпроси и разногласия относно оптималното му използване, особено при анализа на връзки.

Дигиталният маркетинг претърпя значителни промени от 2012 г. насам; в тази статия се разглеждат настоящите най-добри практики, основани на десетгодишен опит в областта на премахването на връзки.

Кой трябва да се отказва от линкове?

Противно на общоприетото схващане, повечето уебсайтове нямат нужда да се отказват от връзки. Това е особено валидно, ако сайтът има по-малко обратни връзки или е в по-малко конкурентна ниша. Въпреки това изпълнението на добре обмислено отказване от връзки може да подобри класирането ви при определени условия. Ето някои сценарии, които заслужават внимание:

  1. Получаване на ръчни наказания поради „неестествени връзки“ в Google Search Console.
  2. Историческо придобиване на подозрителни връзки.
  3. Необяснима загуба на трафик или класиране, свързана с алгоритмични актуализации на Google.
  4. Придобиване на спам линкове, свидетелстващи за негативна SEO атака, разпространена в конкурентни индустрии като казина, кредити и др.
  5. Скептицизмът към алгоритмите на Google налага по-подробен анализ на риска на вашия линк профил.

Източниците на връзки са от голямо значение за SEO оптимизацията. Google добре разпознава и игнорира линкове от скрапери на съдържание или спам. Тези връзки няма да ви накажат, но те не предлагат никаква добавена стойност към вашите усилия за SEO оптимизация. За по-голяма сигурност обмислете добавянето им към файла за отказ от връзки.

Съвет за алрогитъма на Google

Обратно, връзките от признати продавачи на връзки или мрежи могат да застрашат позициите ви в SEO оптимизацията. Пазете се от тактики, които налагат ревизии назад във времето, като например:

  • Поръчване на статии от блогове за гости или „спонсорирано съдържание“, които нямат подходящите атрибути;
  • Закупуване на връзки с минимално ниво на „авторитет“ или „качество“;
  • Придобиване на анкорни връзки, наситени с ключови думи, които сочат към целеви страници;
  • Като цяло – купуването на връзки.

В този случай дигиталните маркетолози трябва да положат дължимата грижа, за да гарантират, че стратегиите им за изграждане на връзки са в съответствие с насоките на Google, тъй като неспазването им може да доведе до наказания за домейна и уебсайта.

Анализиране на беклинк профила

  Събиране на данни

Трябва да се съберат данни от различни източници, като Google Search Console, Ahrefs, Moz, Majestic и Semrush, за да се получи по-ясна представа за профила на обратните връзки. За тези, които нямат достатъчно опит, е препоръчително да наемат професионалист.

Винаги давайте приоритет на Google Search Console за анализ на връзките!

Опитните „Black Hat“ специалисти са добре профилирани в това да не оставят следи. Те ще блокират достъпа до популярните обхождащи ботове, а това значи, че голяма част от зловредните връзки няма да влизат в базите данни на Ahrefs, Semrush, Majestic и други инструменти.

  Анализ на данни: Отвъд софтуерните метрики

Да се разчита на софтуерни показатели като „авторитет“ или „токсичност“ е рисковано. Такива данни могат да бъдат подвеждащи и да доведат до повече вреди, отколкото ползи, ако са неправилно разбрани. На метриките, предлагани от инструменти на трети страни, не трябва да се вярва сляпо, тъй като Google не ги използва в своя алгоритъм за класиране.

Какво да вземем под внимание при отказ от връзки

Преди да предприемете действия, разгледайте следните аспекти на всеки донор на линкове:

  • Автентичност: Дали сайтът на донора е надежден и предлага ли стойност на своята аудитория?
  • Профил на линковете: Естествени ли са обратните връзки или са манипулирани за целите на SEO?
  • Релевантност на съдържанието: Съдържанието на сайта на донора свързано ли е с вашата ниша или се различава драстично?

Съвети за взимане на добре информирани решения

  Избягване на прекомерната зависимост от показатели на трети инструменти

Много специалисти по SEO оптимизация са склонни да разчитат на показатели на трети страни като „авторитет“, „рейтинг“ и „доверие“, за да оценят качеството на обратните връзки. Тези показатели обаче не са част от алгоритъма на Google. По ирония на съдбата много наказани сайтове може да имат високи показатели за „авторитет“ поради огромния обем на техните обратни връзки, включително нискокачествени.

Или на кратко: рейтинг се манипулира лесно, резултатите по-трудно.

  Бъдете предпазливи с автоматизираните списъци за отказ от линкове

Автоматизираните списъци с „токсични“ или „спам“ връзки от софтуери за SEO могат да доведат до импулсивно премахване на връзки – практика, която може да окаже отрицателно въздействие върху класирането на сайта ви. Всяка връзка трябва да бъде внимателно анализирана; простото качване на предварително изготвен списък във вашия файл за отказване може да доведе до загуба на ценен трафик.

  Нивата на трафика на донорите не са единственият критерий

Високата стойност на приблизителен трафик на сайта на донора не трябва да бъде основният фактор в процеса на вземане на решение. Връзките от сайтове с нисък трафик, като например местни библиотеки или организации с нестопанска цел, могат да бъдат естествено тематични и ценни. Тези сайтове често имат нисък трафик, тъй като не са насочени към търговски и информационни ключови думи, но въпреки това връзките им могат да бъдат от полза за вашия линк профил.

  Задайте тези ключови въпроси:

  • Предлага ли донорският уебсайт истинска стойност за своята аудитория? Управлява се от структура, лице с експертен опит или някой със силен интерес към темата?
  • Състои ли се линк профилът на донора от естествени връзки или изглежда манипулиран за SEO цели? Връзките тематични ли са?
  • Съдържанието на донора тематично ли е или тематиката е обща? Прекалено много ли са връзките към търговски уебсайтове? Твърде рекламно ли звучат повечето заглавия?

Само с помощта на тези няколко въпроса ще отсеете доста голям списък от потенциални донори на линкове и ще имате времето да анализирате по-задълбочено останалите.

Кога да правим анализ?

Предвид динамичния характер на обратните връзки и тяхното влияние върху класирането, периодичният анализ е от решаващо значение. Високорисковите индустрии трябва да извършват месечни прегледи, такива са:

  • бързи кредити
  • казина и спортни залози
  • еротичната индустрия

За останалите са достатъчни тримесечни проверки. Този проактивен подход ще гарантира, че вашият линк профил остава стабилен и надежден.

Как се създава Disavow файл?

Стъпка 1: Извършване на анализа. Установете необходимостта от създаване на Disavow файл.

Стъпка 2: Съберете списък със страници и/или домейни, които искате да премахнете, и ги оформете в обикновен текстов файл (.txt).

Формат на файла:

  1. Определете 1 URL адрес или домейн за премахване на линия. Не можете да премахнете цял раздел от URL адреси, започващи по определен начин, например maxdigital.bg/blog/.
  2. За да премахнете всички връзки от даден домейн, използвайте префикса „domain:“, например domain:maxdigital.bg.
  3. Файлът трябва да бъде .txt с кодиране UTF-8 или 7-битов ASCII.
  4. Файлът трябва да завършва с .txt.
  5. Максималната дължина на URL адреса е 2 048 символа.
  6. Максималният размер на файла е 100 000 реда (включително коментари и празни редове) и 2 MB.
  7. Ако желаете, можете да поставяте коментари със символа #. Google ще игнорира редовете, започващи със символа #.

  Пример за съдържание на Disavow.txt файл

Примерен disavow txt файл

Стъпка 3: Публикувайте файла в инструмента Disavow Tool, като преди това сте верифицирали уебсайта в Google Search Console.

Финални думи

Отказът от връзки може да бъде ефикасна стратегия, но неправилната й употреба може да навреди на класирането на уебсайта ви. Следователно стратегическият и добре информиран подход е от първостепенно значение за оптимизиране на полезността на инструмента за отказ от връзки на Google.

Въоръжени с това ръководство, дигиталните маркетолози и SEO специалистите трябва да бъдат по-добре подготвени да се ориентират в сложността на отказването от връзки, като по този начин осигурят по-здравословна и по-ефективна SEO стратегия.


Автор на статията Борислав Дончев

Борислав Дончев

Авторът на статията е един от оригиналните основатели на дигитална агенция MAX Digital.

Борислав разполага с цялостен опит в дигиталния маркетинг и е SEO експерт на Enterprise ниво с повече от 6 години опит.

В MAX Digital пряко ръководи процесите по изработка и SEO оптимизация на уебсайтове.

 

Back to top

Форма за запитване

Ще се свържем с Вас възможно най-скоро!