fbpx

Google Local Guide: Пиши професионални отзиви от днес

SEO

Който ни познава, със сигурност знае, че сред нас има хора, които са изключително запалени местни гидове в програмата на Google. Не пропускаме възможности да качим снимки от посетените заведения, да създадем локация за нов бизнес и да напишем честен отзив за обслужването, което сме получили.

Днес ще дадем няколко практични съвета, които могат значително да подобрят качеството на отзивите, които пишете в Google Maps.

Но какви са ползите? Ето ги и тях:

  • Актуални изображения на продуктите на бизнесите;
  • Актуални изображения на интериор/екстериор на бизнесите;
  • Истински отзиви, на база които да вземаме решения;
  • Актуална информация за работното време и точната локация на даден бизнес;
  • Чувството, че сме помогнали на други хора в избора им;
  • И още много…

Кратък коментар на автора

Започвайки да четете тази статия, не си представяйте, че ще говорим основно за негативни отзиви от типа “Ужасно обслужване”. Целта ни е друга, а именно да разгледаме отзиви, които не помагат с нищо да прецените дали даден бизнес е подходящ за вас и вашите нужди.

Спазвайки тези няколко елементарни съвета значително ще подобрят отзивите на бизнеси в Google Maps и изобщо – интернет.

Съвет 1:  Пишете за преживяването си, искрено

Когато пишете отзив за даден бизнес/услуга е изключително важно да споделяте само и единствено за преживяването си. Всичко друго като информация е в 90% от ситуациите излишно. Ето един пример за подобен отзив, който не е по темата:

Решихме с моя приятел да вечеряме в ресторант [X]. Говорихме си за актуалното състояние на политиката в България и един от сервитьорите се съгласи с нас. Хареса ми, че в хората от квартала сме на едно мнение по темата. Освен това и кухнята е супер.”

Какво не е наред в отзива?

Отзивът започва по темата и звучи добре, но последвалата информация за разговорите им по политически теми е повече от излишна. Подробността, че някой от персонала е съгласен в случая не е нужна. В последната част се връщаме към основната тема, но “… кухнята е супер” е твърде кратко и неинформативно за човек, който е решил да провери отзивите за заведението преди да го посети.

Как може този отзив да бъде по-добър?

  1. Необходимо е информацията за разговорите по политически тематики да не присъства.
  2. Нужно е да се опишат подробно поръчаните ястия и техните предимства и недостатъци.
  3. Нужен е коментар относно обслужването.
  4. Други съществени за бизнеса предимства/недостатъци в интериор/екстериор (ако има такива).

Как трябва да изглежда отзив от този тип?

Решихме с моя приятел да вечеряме в ресторант [X]. Направи ми впечатление бързото и мило обслужване от сервитьорите. Препоръчвам салатата с прошуто, беше много добре овкусена и нямаше необходимост от допълнително овкусяване. Основните ни ястия се забавиха малко повече от очакваното, но всичко беше много вкусно. Не стигнахме до десерти, защото порциите бяха по-големи от обичайното. Цялостно сме доволни от кухнята. Единствената трудност, която имахме, беше с намирането на ресторанта, може би табела ще улесни клиентите.

Съвет 2:  Добавете детайлна, полезна информация

Не е достатъчно да напишете, че сте доволен/недоволен. Тайната е в детайлите. Добре описани детайли в отзив ще помогне на вас, бъдещи клиенти и на самия бизнес. Ето един отзив, който не е полезен, въпреки че е 5 звезди:

Поръчах си лаптоп и дойде бързо.

Какво не е наред в отзива?

От професионална гледна точка – нищо не е наред. Отзивът е положителен, да. Но информацията в него е изключително кратка и липсват важни детайли.

Как може този отзив да бъде по-добър?

  1. Трябва да се опише по-подробно какво значи “бързо”. С актуални примери.
  2. Да се даде информация защо точно този магазин е избран (по възможност, защото нишата с техника е много конкурентна).

Как трябва да изглежда отзив от този тип?

Много съм доволен от поръчката си от уебсайта Ви. Много бързо и лесно успях да се ориентирам от какво имам нужда и имаше подробна информация за всеки продукт.

Поръчах си лаптоп Dell Vostro 5620 с Windows 10 на 28.05.2023 година и го получих на 29.05.2023 след обяд. Това е изключително бързо! Нямаше 24 часа дори. Бях подготвен поне 3-4 дена да чакам.

Благодаря Ви много за отличното обслужване!

Съвет 3: Правилен правопис, без жаргон

Избягвайте използването на жаргонни думи и се опитайте да спазвате максимално правилен правопис, ако искате отзивите ви да бъдат полезни. Примерен лош отзив:

Бара кърти! За сефте го посетихме с преателите ми и много ни хареса че имаше билярд, дартс и боулинг. Играеш и си пиеш – ТОП!

Какво не е наред в отзива?

Ако трябва да вземем предвид първите 2 съвета, отзивът е добро ниво – изживяването е описано, вкарани са дребни детайли за обстановката и заниманията, но жаргонните думи, окончанията, правописа и пунктуацията изобщо не са наред.

Как може този отзив да бъде по-добър?

  1. Избягване на жаргонни думи, като “кърти” и “сефте”.
  2. Използване на коректен пълен/кратък член.
  3. Подобрения в правописа.

Как трябва да изглежда отзив от този тип?

Посетихме този бар с приятелите ми и останахме изключително впечатлени! Разполагат с голямо разнообразие от алкохолни напитки, цените не са толкова високи, както е в дискотеките. Забавлявахме се много и играхме билярд и дартс. В обекта има 4 билярдни маси, 6 коридора за боулинг и няколко станции за дартс. До сега не го бяхме посещавали, но смятаме, че ще станем редовни клиенти.

Препоръчвам да посетите!

Бонус лоши примери:

Пример за нерелевантен отзив

Отзивът е от бранда “Starbucks”, които получават изключително разнообразни и интересни отзиви.

В случая, потребителят поставя 1 звезда с довода, че само досадни “хипстъри” има в кафенето. По-учудващото е, че човекът е местен гид.

Отзивът не съдържа никаква полезна информация относно бизнеса, продуктите, обслужването и обстановката.

Пример за нерелевантен отзив с 1 звезда

Объркването на името на клиент върху чашата (в конкретната ситуация) е повод за отнемане на не повече от 1 звезда. Няма допълнителна информация за качеството на продукта и обстановката. Категорично този отзив не е полезен нито за Starbucks, нито за бъдещите клиенти, нито за Йоанна.

Пример за отзив, когато дребен детайл е проблема

За щастие не всички потребители са “безкрайно недоволни”, когато им объркат името. Това е правилният начин за оценяване на бизнес, когато има дребен недостатък, който ни прави впечатление.

Съвет 4: Качвайте снимки и видеа на локациите

Качването на релевантни снимки и видеа от интериора/екстериора на бизнеса и на продуктите, които предлага е изключително полезно както за бизнеса, така и за другите потребители. Колко често проучвате нови заведения, хотели и бизнеси, като преглеждате снимките и отзивите им в Google Maps?

Пример за отзив с нерелевантно съдържание и снимки

Какво не е наред в отзива?

Снимката. Ревюто е предназначено за ресторант от веригата “Happy”, а отзивът… виждате го. Самото ревю също е абсолютно нерелевантно и създава повече въпроси от колкото отговори, но тези моменти вече ги разгледахме по-нагоре.

Как може този отзив да бъде по-добър?

  1. Релевантни изображения.
  2. Релевантен отзив.

Никой не очаква да разполагате с феноменални фотографски умения и познания, но снимките, които качвате в Google Maps, трябва да бъдат полезни за потребителите, които ще прегледат този бизнес след вас.

Пример за добър отзив, който е описателен и по всички правила

Как трябва да изглежда отзив от този тип?

Кратък но изключително добре написан отзив, който покрива основните нужни детайли, а те са:

  1. Конкретизира се точната локация на кафенето от веригата.
  2. Кратък коментар за доброто обслужване.
  3. Кратък коментар за продуктите, които са консумирани.
  4. Релевантни и хубави снимки.
  5. Звезди, отговарящи на описаното в отзива.

Финални думи

Спазването на тези 4 елементарни съвета ще дадат доста различен облик на отзивите, които се пишат онлайн. Много хора не осъзнават, но това е един от начините за развитието на местния бизнес и подобряването на туризма в страната.

Мисията на MAX Digital е да информира и образова потребителите, за да можем всички заедно да подкрепим бизнесите, като предоставяме надеждна, детайлна, истинна и използваема информация, с която не само ще зарадваме бизнесите, а и ще помогнем на бъдещите им клиенти.

Обобщено, съветите са следните:

  1. Бъдете честни и искрени при поставяне на оценка и отзив.
  2. Споделяйте личните си преживявания!
  3. Спазвайте правилата на българския език и на всеки друг, който използвате при създаване на отзив.
  4. Вникнете в детайлите, които са оставили следа у вас.
  5. Пишете по темата, не се отклонявайте.
  6. Споделяйте видеа и изображения от локациите.

Споделянето на снимки е изключително важно! Голяма част от потребителите онлайн обръщат внимание само на отзиви с изображения.


Автор на статията Борислав Дончев - местен гид

Борислав Дончев

Местен гид ниво 8

Авторът на статията е един от оригиналните основатели на дигитална агенция MAX Digital.

Борислав разполага с цялостен опит в дигиталния маркетинг и е SEO експерт на Enterprise ниво с повече от 6 години опит.

В MAX Digital пряко ръководи процесите по изработка и SEO оптимизация на уебсайтове.

 

Поискай консултация

Наш представител ще се свърже с теб в близките часове.