Който ни познава, със сигурност знае, че сред нас има хора, които са изключително запалени местни гидове в програмата на Google. Не пропускаме възможности да качим снимки от посетените заведения, да създадем локация за нов бизнес и да напишем честен отзив за обслужването, което сме получили.
Днес ще дадем няколко практични съвета, които могат значително да подобрят качеството на отзивите, които пишете в Google Maps.
Но какви са ползите? Ето ги и тях:
- Актуални изображения на продуктите на бизнесите;
- Актуални изображения на интериор/екстериор на бизнесите;
- Истински отзиви, на база които да вземаме решения;
- Актуална информация за работното време и точната локация на даден бизнес;
- Чувството, че сме помогнали на други хора в избора им;
- И още много…
Кратък коментар на автора
Започвайки да четете тази статия, не си представяйте, че ще говорим основно за негативни отзиви от типа “Ужасно обслужване”. Целта ни е друга, а именно да разгледаме отзиви, които не помагат с нищо да прецените дали даден бизнес е подходящ за вас и вашите нужди.
Спазвайки тези няколко елементарни съвета значително ще подобрят отзивите на бизнеси в Google Maps и изобщо – интернет.
Съвет 1: Пишете за преживяването си, искрено
Когато пишете отзив за даден бизнес/услуга е изключително важно да споделяте само и единствено за преживяването си. Всичко друго като информация е в 90% от ситуациите излишно. Ето един пример за подобен отзив, който не е по темата:
Решихме с моя приятел да вечеряме в ресторант [X]. Говорихме си за актуалното състояние на политиката в България и един от сервитьорите се съгласи с нас. Хареса ми, че в хората от квартала сме на едно мнение по темата. Освен това и кухнята е супер.”
Какво не е наред в отзива?
Отзивът започва по темата и звучи добре, но последвалата информация за разговорите им по политически теми е повече от излишна. Подробността, че някой от персонала е съгласен в случая не е нужна. В последната част се връщаме към основната тема, но “… кухнята е супер” е твърде кратко и неинформативно за човек, който е решил да провери отзивите за заведението преди да го посети.
Как може този отзив да бъде по-добър?
- Необходимо е информацията за разговорите по политически тематики да не присъства.
- Нужно е да се опишат подробно поръчаните ястия и техните предимства и недостатъци.
- Нужен е коментар относно обслужването.
- Други съществени за бизнеса предимства/недостатъци в интериор/екстериор (ако има такива).
Как трябва да изглежда отзив от този тип?
Решихме с моя приятел да вечеряме в ресторант [X]. Направи ми впечатление бързото и мило обслужване от сервитьорите. Препоръчвам салатата с прошуто, беше много добре овкусена и нямаше необходимост от допълнително овкусяване. Основните ни ястия се забавиха малко повече от очакваното, но всичко беше много вкусно. Не стигнахме до десерти, защото порциите бяха по-големи от обичайното. Цялостно сме доволни от кухнята. Единствената трудност, която имахме, беше с намирането на ресторанта, може би табела ще улесни клиентите.
Съвет 2: Добавете детайлна, полезна информация
Не е достатъчно да напишете, че сте доволен/недоволен. Тайната е в детайлите. Добре описани детайли в отзив ще помогне на вас, бъдещи клиенти и на самия бизнес. Ето един отзив, който не е полезен, въпреки че е 5 звезди:
Поръчах си лаптоп и дойде бързо.
Какво не е наред в отзива?
От професионална гледна точка – нищо не е наред. Отзивът е положителен, да. Но информацията в него е изключително кратка и липсват важни детайли.
Как може този отзив да бъде по-добър?
- Трябва да се опише по-подробно какво значи “бързо”. С актуални примери.
- Да се даде информация защо точно този магазин е избран (по възможност, защото нишата с техника е много конкурентна).
Как трябва да изглежда отзив от този тип?
Много съм доволен от поръчката си от уебсайта Ви. Много бързо и лесно успях да се ориентирам от какво имам нужда и имаше подробна информация за всеки продукт.
Поръчах си лаптоп Dell Vostro 5620 с Windows 10 на 28.05.2023 година и го получих на 29.05.2023 след обяд. Това е изключително бързо! Нямаше 24 часа дори. Бях подготвен поне 3-4 дена да чакам.
Благодаря Ви много за отличното обслужване!
Съвет 3: Правилен правопис, без жаргон
Избягвайте използването на жаргонни думи и се опитайте да спазвате максимално правилен правопис, ако искате отзивите ви да бъдат полезни. Примерен лош отзив:
Бара кърти! За сефте го посетихме с преателите ми и много ни хареса че имаше билярд, дартс и боулинг. Играеш и си пиеш – ТОП!
Какво не е наред в отзива?
Ако трябва да вземем предвид първите 2 съвета, отзивът е добро ниво – изживяването е описано, вкарани са дребни детайли за обстановката и заниманията, но жаргонните думи, окончанията, правописа и пунктуацията изобщо не са наред.
Как може този отзив да бъде по-добър?
- Избягване на жаргонни думи, като “кърти” и “сефте”.
- Използване на коректен пълен/кратък член.
- Подобрения в правописа.
Как трябва да изглежда отзив от този тип?
Посетихме този бар с приятелите ми и останахме изключително впечатлени! Разполагат с голямо разнообразие от алкохолни напитки, цените не са толкова високи, както е в дискотеките. Забавлявахме се много и играхме билярд и дартс. В обекта има 4 билярдни маси, 6 коридора за боулинг и няколко станции за дартс. До сега не го бяхме посещавали, но смятаме, че ще станем редовни клиенти.
Препоръчвам да посетите!
Бонус лоши примери:
Отзивът е от бранда “Starbucks”, които получават изключително разнообразни и интересни отзиви.
В случая, потребителят поставя 1 звезда с довода, че само досадни “хипстъри” има в кафенето. По-учудващото е, че човекът е местен гид.
Отзивът не съдържа никаква полезна информация относно бизнеса, продуктите, обслужването и обстановката.
Объркването на името на клиент върху чашата (в конкретната ситуация) е повод за отнемане на не повече от 1 звезда. Няма допълнителна информация за качеството на продукта и обстановката. Категорично този отзив не е полезен нито за Starbucks, нито за бъдещите клиенти, нито за Йоанна.
За щастие не всички потребители са “безкрайно недоволни”, когато им объркат името. Това е правилният начин за оценяване на бизнес, когато има дребен недостатък, който ни прави впечатление.
Съвет 4: Качвайте снимки и видеа на локациите
Качването на релевантни снимки и видеа от интериора/екстериора на бизнеса и на продуктите, които предлага е изключително полезно както за бизнеса, така и за другите потребители. Колко често проучвате нови заведения, хотели и бизнеси, като преглеждате снимките и отзивите им в Google Maps?
Какво не е наред в отзива?
Снимката. Ревюто е предназначено за ресторант от веригата “Happy”, а отзивът… виждате го. Самото ревю също е абсолютно нерелевантно и създава повече въпроси от колкото отговори, но тези моменти вече ги разгледахме по-нагоре.
Как може този отзив да бъде по-добър?
- Релевантни изображения.
- Релевантен отзив.
Никой не очаква да разполагате с феноменални фотографски умения и познания, но снимките, които качвате в Google Maps, трябва да бъдат полезни за потребителите, които ще прегледат този бизнес след вас.
Как трябва да изглежда отзив от този тип?
Кратък но изключително добре написан отзив, който покрива основните нужни детайли, а те са:
- Конкретизира се точната локация на кафенето от веригата.
- Кратък коментар за доброто обслужване.
- Кратък коментар за продуктите, които са консумирани.
- Релевантни и хубави снимки.
- Звезди, отговарящи на описаното в отзива.
Финални думи
Спазването на тези 4 елементарни съвета ще дадат доста различен облик на отзивите, които се пишат онлайн. Много хора не осъзнават, но това е един от начините за развитието на местния бизнес и подобряването на туризма в страната.
Мисията на MAX Digital е да информира и образова потребителите, за да можем всички заедно да подкрепим бизнесите, като предоставяме надеждна, детайлна, истинна и използваема информация, с която не само ще зарадваме бизнесите, а и ще помогнем на бъдещите им клиенти.
Обобщено, съветите са следните:
- Бъдете честни и искрени при поставяне на оценка и отзив.
- Споделяйте личните си преживявания!
- Спазвайте правилата на българския език и на всеки друг, който използвате при създаване на отзив.
- Вникнете в детайлите, които са оставили следа у вас.
- Пишете по темата, не се отклонявайте.
- Споделяйте видеа и изображения от локациите.
Споделянето на снимки е изключително важно! Голяма част от потребителите онлайн обръщат внимание само на отзиви с изображения.
Борислав Дончев
Местен гид ниво 8
Авторът на статията е един от оригиналните основатели на дигитална агенция MAX Digital.
Борислав разполага с цялостен опит в дигиталния маркетинг и е SEO експерт на Enterprise ниво с повече от 6 години опит.
В MAX Digital пряко ръководи процесите по изработка и SEO оптимизация на уебсайтове.